2009-02-02

Min weekend:

Jag skrev weekend och inte helg för jag tänkte nämna torsdagen också och det hade ju blivit helt fel om jag hade skrivit min helg. Skulle i och för sig kunnat skriva mitt veckoslut, men eftersom jag pratar engelska om dagarna så var det weekend som först poppade upp i mitt huvud så nu är det det som får stå.
-
De senaste fyra dagarna har varit så fullspäckade så jag ska köra igång med mitt bulletpoint-system igen för annars kommer det ta timmar att läsa (och skriva) om allt som hänt.
-
TORSDAG
- Hade stämt träff med en svensk tjej som jag hittade genom en blogg innan jag åkte till USA.
- Träffade henne (Madde) och hennes två kompisar, Louisa och Erik (alla tre au pairer) downtown. Vi tog en promenad upp till Capitol Hill och satte oss på ett café/restaurang och fikade.
- Att beställa vin gick hur bra som helst (för de andra, jag dricker inte vin) när servitören inte förstår sig på det svenska körkortet. "I don't know what it says here, but you're 21 right?" Yes, of course we are. Eh...?
-
FREDAG
- Stress/panik när jag inser att bensinen är så gott som slut när jag är på väg med barnen till skolan. Måste tanka! Jag hoppas på att jag har åtminstone fem dollar kvar på kortet och tankar för så mycket; nu hinner jag i alla fall köra barnen till skolan och hem innan jag måste tanka igen.
- Gick till banken och satte in veckans lön. 163 dollar var den på, när jag kom ut och kollade kvittot hade jag 163 dollar och 59 cent på kontot. Det var på håret med tankningen alltså. (Här i USA så kan man fortfarande handla med kortet även fast man inte har tillräckligt med pengar, men det är en avgift på 34 dollar om man gör det.) Så hade jag tankat några centiliter till så hade det kostat mig 300 spänn. Tur!
- Au pair möte hemma hos Thalita från Brasilien. Jättetrevligt. Satt mest och pratade om ditt och datt med de andra au pairerna. Fick veta att vi kommer få ännu en löneförhöjning i sommar. Då blir det 195 dollar varje vecka istället för $176. Pratade också om den kommande Kanada-resan. I april ska vårt lilla cluster åka båt upp till Kanada och spendera natten där; ska bli skitkul.
-
-
- På kvällen blev det middag i U-village och sen improv med Fanny, Sara, Madde, Erik och nya norskan Linda. Ett riktigt skandinaviskt gäng. Det var jag som hade bilen vilket betyder att var det min tur att åka runt halva Seattle för att hämta och lämna folk. Kom hem vid två-tiden (efter att ha åkte fel på motorvägen i tjugo minuter) och stupade i säng.
-
LÖRDAG
- Vaknade upp till ett tomt hus vid tolv på dagen. Solen sken och jag hade absolut ingenting att göra. Skickade sms till Madde och fick veta att hon och Louisa var på väg Downtown så det var bara att klä på sig och ta bussen ner.
- Mötte upp dem vid vattnet vid Pike Place Market. Har aldrig varit där förrut, snacka om utomlandskänsla man fick när man gick där på torget. Solen sken, det var massvis med folk, doften av färsk frukt och nybakat bröd låg ... i luften och i varje gathörn stod det musikanter och spelade. Jag ångrar så att jag inte tog nån bild. Här får ni en som jag hittade på google.
-
-
- Vi satt nere vid vattnet och bara njöt av solen och värmen. Tjejerna hade till och med köpt jordgubbar och blåbär som de satt och mumsa på.
-
-
- Sen blev det shopping på Nordstrom Rack. Jag hittade en stickad topp som var nedsatt från $78 till $25 och sen 60% rabatt på det. Tio dollar! Ibland så hittar man riktiga fynd.
- Klockan åtta bestämde vi träff igen för middag. Det blev thailändskt den här gången.
- Efterrätt blev en Oreos-milkshake på Johnny Rockets. (Jag har skrivit om den förrut, det är ett sånt där typiskt amerikanskt hamburgerställe med jukeboxar och 60-talsmusik.) Och mitt upp i alltihopa så ställer sig personalen på golvet och börjar dansa. Det var koreografi a lá Grease, skitsöta var dem haha. Än en gång ångrar jag att jag inte tog kort eller filmade.
- Sen blev det prat om utgång. Louisa ringde runt till ett par vakter i hopp om att vi skulle kunna komma in nånstans och efter många om och men bar det av till Navya Lounge. Ett indiskt/asiatiskt ställe som tjejerna tydligen varit på tidigare. Väldigt trevligt, fast kanske lite väl mycket Bollywood på slutet.
-
-
- Vid ett-tiden gick Madde och Travis (hennes dejt) hem och jag, Louisa och Damien (Louisas dejt) drog vidare. Det blev det omtalade Neighbours; en gayclub som inte serverar alkohol efter klockan två och därför släpper in folk under 21. Det var en riktig upplevelse måste jag säga, killar såg ut som tjejer, tjejer såg ut som killar, you didn't know what was going on. Men med Britney-remixer och dans så funkar allt; jag hade askul.
-


-
- Kom hem strax före fyra och bestämde mig för att ringa till Neggi. Vi pratade i telefon i säkert en timme; det var mycket att ta igen eftersom vi inte pratat på nästan två månader. Sen var det bara att stupa i säng.
-
SÖNDAG
- Det var meningen att jag skulle hänga med Madde, Louisa och Erik på svensk pannkaksfrukost men att gå upp klockan nio efter att ha somnat klockan fem kvällen innan (läs samma morgon) var ingen höjdare.
- Istället mötte jag upp dem runt tolv (efter en Starbucks-frukost) och då bar det av till IKEA (wohoo!). Det kändes nästan som att man var hemma när man gick runt där bland Billy-bokhyllor och Glimma-lampor.
-

-
- Klockan tre var det dags för årets Superbowl så då bänkade vi oss framför TV:n hemma hos Louisa. Det var Pittsburgh vs. Arizona och det kändes bäst att heja på Arizona eftersom det ligger närmast Seattle. Tyvärr så förlorade dem då Pittsburgh gjorde en touchdown näst sista minuten, men med svenskt godis och trevligt sällskap så var det fortfarande en riktigt rolig match.
-
-
Man var ganska trött sen när helgen var slut:
-
Om ni har orkat läsa ända ner hit så kan ni väl passa på att tala om hur eran helg har varit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter som om det börjar hända lite till slut. Kul!