2009-10-09

Uppgift 1.9.2

Ännu en uppgift färdigskriven så här klockan två på morgonen. Tänkte att jag skulle dela med mig och kanske få lite konstruktiv feedback för er som är intresserade nog att läsa det jag skrivit.
Uppgiften gick ut på att välja ett debatt-ämne från DN:s hemsida och sen skriva ett referat på det. Här är originaltexten, klicka här och här är mitt referat:
-
På Dagens Nyheters hemsida idag (09-10-02) har det debatterats angående TV4:s nya dokusåpasatsning ”Inlåst”. Ett program som går ut på att unga kriminella ska få chansen att uppleva hur det är att leva i ett fängelse under en period. Knut Sundell, Mari Forslund och Kristin Marklund från Institutet för utveckling av metoder i socialt arbete (IMS) undrar nu om TV4 är medvetna om att de utsätter dessa ungdomar för ett experiment som kan leda till ett liv med ökad framtida brottslighet.
I USA används den här metoden i ett försök att skrämma ungdomar från ett kriminellt liv. Taktiken, som kallas ”scared straight”, går ut på att ungdomar som hamnat snett i samhället ska få besöka fängelser i hopp om att bli så pass skrämda att de överger sitt liv i brottslighet. Undersökningar visar dock att metoden har haft motsatt effekt och istället för att skrämma iväg ungdomarna från ett liv i kriminalitet har risken istället ökat med 15 %, jämfört med de som inte blivit utsatta för metoden.
Sundell, Forslund och Marklund undrar nu om TV4 kommer ta ansvar för ungdomarnas framtid om de, på grund av riskerna som medföljer detta program, kommer leda till ett liv i fortsatt kriminalitet.

-
Måste säga att jag faktiskt är riktigt nöjd med min insats.

Inga kommentarer: