2010-02-03

Årets Oscarsgala är snart här igen

Ni som känner mig vet att jag älskar att titta på Ocarsgalan. Om man bortser från den gången för ett par år sen då jag skulle upp och jobba tidigt dagen efter så tror jag jag har sett galan varje år sen sju eller åtta år tillbaka. (Första gången var då nån av Sagan om Ringen-filmerna var nominerade och tog hem så gott som alla titlar.) Och den 7 mars är det dags igen!
Anledningen till att jag tar upp det här är för att nomineringarna precis har släppts och tydligen har de gjort en liten ändring i år. I vanliga fall är det ju fem nominerade i varje kategori, men nu har de ändrat så att i "bästa film" är hela tio(!) filmer nominerade. Varför de har gjort det har jag ingen aning om men det finns säkert nån bra anledning där ute nånstans. Hur som helst, de nominerade filmerna är:
  • Avatar (sett!)
  • The Blind Side
  • District 9 (sett!)
  • An Education (sett!)
  • The Hurt Locker
  • Ingloriuos Basterds
  • Precious (vill se!)
  • A Serious Man
  • Up (sett!)
  • Up in the Air (vill se!)
...och för en gångs skull har jag faktiskt sett flera av dem! Så nu har en liten idé poppat upp i mitt huvud. Jag tänker göra det till mitt mission att se de resterande sex filmerna INNAN årets Oscarsgala går av stapeln. Så att när jag sen sitter där bänkad framför TV:n den 7:e mars (som i Sverige egentligen kommer vara 8:e mars fast väldigt väldigt tidigt på morgonen) då vet jag för en gångs skull vad det är alla pratar om. Det låter väl som en super idé?

Annat smått och gott angående tankar om årets Oscarsgala:

  • En annan film jag måste se är musikalen "Nine" som Penélope Cruz blivit Oscarsnominerad för.
  • Jag tror Alec Baldwin och Steve Martin kommer vara asroliga som konferencierer.
  • Är det nån som vill sätta emot när jag säger att jag slår vad om att Avatar kommer ta hem MINST tre priser? (Min gissning är "Art Direction", "Cinematography" och "Visual Effects" men det skulle kunna bli ett par andra också.)
  • Jag hoppas hoppas hoppas "The Cove" vinner för bästa dokumentär!

2 kommentarer:

Pia sa...

Det verkar vara en bra idé att se de filmerna innan galan, för du är ju film galen.

Pia

roomie sa...

The blind side är jättebra!!! Såg den här om dagen. Ska vi se någon annan tillsammans? Jag röstar för en filmkväll snart!!!!

puss:*