2010-02-25

Tränare dödad av späckhuggare på SeaWorld i Florida

En sån här artikel påminner mig ännu en gång om filmen The Cove och det som de vill åstadkomma. För er som inte sett den än kan jag berätta att även om den främst handlar om att stoppa delfinslakten i Japan så tar de även upp ställen som SeaWorld och liknande delfinarium. Forskning har visat att delfiner och valar som lever i fångenskap blir sjuka och deprimerade. Det skulle vara samma sak att tvinga en människa leva i ett badkar hela sitt liv. Hur kul är det på en skala? Så från och med nu bestämmer jag att vi bojkottar alla delfinarium och "valarium" och allt vad det heter. Det vill säga inga mer delfinshower på Kolmården! Vill ni se delfiner, åk till ett varmt land och ta en båttur i det stora blå istället. Den upplevelsen kommer ändå vara hundra gånger bättre så det är lika bra att spara Kolmårdspengarna till en resa istället.
Sen vill jag också att ni klickar in er på namninsamlingen här till vänster (om ni inte redan har gjort det) och skriver under med ert namn. Enda ursäkten jag godtar för att inte göra det är om ni faktiskt stödjer delfinslakten som pågår i Japan. Gör ni inte det så är det bara att gå raka vägen in och skriva under! (Även om ni inte bryr er ett skviddevatt om att 23.000 delfiner dödas varje år så tycker jag ändå att ni ska gå in och skriva under. För vad gör det dig om du har ditt namn uppskrivet där eller inte. Det spelar ju inte dig nån roll. Det enda som händer är att de som kämpar för den här saken får lite mer hjälp och lite mer stöd att fortsätta sin kamp. Det enda som krävs från dig är ett par knapptryck på datorn.)
-
Så här ser det alltså ut i Taiji, Japan sex månader om året (och ja det där är vattnet som färgats rött av allt delfinblod):

Inga kommentarer: