2007-10-13

Svindlande höjder

En av de bästa böcker jag någonsin läst är Svindlande Höjder av Emily Brontë. Jag läste den för första gången för ungefär två år sedan och blev fullkomligt kär. Sedan läste jag den igen (på engelska den här gången) och älskade den ännu mer. Nu har jag sett filmen, eller snarare en film baserad på historien, och jag har blivit kär ännu en gång. Och alla dessa känslor har fått mig att ta fram några av mina favorit-citat ur boken. Citat som speglar den otroliga kärlek som Catherine och Heathcliff delade.

"It would degrade me to marry Heathcliff now; so he shall
never know how I love him; and that, not beacause he's handsome, but because
he's more myself than I am.
Whatever our souls are made of, his and mine are the same."

- Wuthering Heights, Catherine

"If all else perished and he remained, I should still continue
to be; and if all else remained, and he were annihilated, the Universe would
turn to a mighty stranger. I should not seem part of it."

- Wuthering Heights, Catherine


"May you not rest, for as long as I am living.
You said I killed you - haunt me then."
- Wuthering Heights, Heathcliff

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog