2008-01-15

Confessions: Jag är en bokhora

De som känner mig vet att om jag går in i en bokhandel så stannar jag kvar där i timmar. Jag fastnar där framför bokhyllorna i de förtrollade böckernas värld och det behövs en kofot för att bända loss mig. Ibland så går jag därifrån bara för att styra mina steg mot biblioteket för att se om de har nåt som inte bokhandeln har.
-
Det är nästintill farligt för mig att gå in i en bokhandel eftersom det då är så gott som garanterat att jag går därifrån flera hundra kronor fattigare. Senast idag gick jag in i bokhandeln på vägen hem och trots att jag bara hade 36kr på mitt konto och trots att jag borde spara vartenda öre till mina körlektioner så var jag ändå frestad att gå därifrån med ungefär 17 böcker. Hur skulle jag kunna motstå de underbara engelska klassikerna "Dracula" och "Frankenstein" som bara såldes för 39kr/st. Eller fler böcker i Gossip Girl-serien som, FYI, kommer ut på TV om ett par veckor. Eller den där Joyce Carol Oates-boken som verkade alldeles underbar. Nevermind att jag redan har tre-fyra böcker här hemma som bara ligger och väntar på att bli lästa. Och strunta i de fem böcker som jag redan har börjat läsa och snart måste läsa ut. Jag vill ha de här också!
I slutändan (efter att ha varit i butiken i kanske en timme) så lyckades jag sålla ut två böcker som jag ville ha (och hade råd att köpa för helgens dricks).
-
Den första, "Blood is the new Black", verkar vara en blandning av "Djävulen bär Prada" och "Låt den rätte komma in". En bok om vampyrer i modevärldens blodtörstiga miljö. Den verkade lite så där sarkastiskt rolig som kan vara trevligt att läsa i den här vinter-gråa årstiden. (The Devil may wear Prada, but real fashion taste is in the blood... eller My boss is a bloodsucking bitch. No really...)
Den andra boken är det lite annan genre på. "The Man of My Dreams" handlar om en tonårig tjej och hennes tankar och upplevelser om kärleken. Jag har läst författaren förrut och den här verkade vara i lite samma stil som förra boken; söt, oskyldig men ändå insiktsfull.
-
Jag verkligen älskar att läsa. Visst det kommer och går i perioder men just nu (som ni kanske märker) är jag inne i en sån där sitta-uppe-hela-nätterna-för-att-boken-är-så-bra-period, och det är verkligen världsbäst. Jag tror det är nånting jag behöver just nu. Med alla de tankar om jobb, körlektioner och framtidsplaner som virvlar runt i mitt huvud, så är jag tacksam för de där timmarna då jag kan släppa verkligheten ett tag.


Nyligen utlästa böcker:
"Gossip Girl - you know you love me" av Cecily von Ziegesar
"Gossip Girl - allt och lite till" av Cecily von Ziegesar
"Gossip Girl - bara i din fantasi" av Cecily von Ziegesar
"Drop Shot" av Harlan Coben (lästes ut igår)

Pågående böcker:
"Charlie Bone and the Time Twister" av Jenny Nimmo (påbörjade igår)
"Labyrinth" av Kate Mosse (sen i november)
"Atonement" av Ian McEwan (sen strax före jul)
"The Amulet of Samarkand" av Jonathan Stroud (sen i somras)
"Sista avfarten till älvalandet" av Tad Williams (läst av och till senaste året)

Bböcker som väntar på att läsas:
"Blood Is the New Black" av Valerie Stevens
"The Man of My Dreams" av Curtis Sittenfeld
"Hästarnas dal" av Jean M. Auel
"Pojken som kallades det" av Dave Peltzer
"Dracula" av Bram Stroker (ej köpt än)
"Emma" av Jane Austen

Inga kommentarer: