2008-01-02

Framtidsplaner....

Nu går jag här och funderar och funderar. Och funderar och funderar och funderar. Det här med framtiden är en ganska olustig grej. Tydligen så är det meningen att man som oerfaren 19-åring ska kunna säga vad man vill göra resten av livet. Eller de nästa tio - femton åren i alla fall. Och det är faktiskt ganska svårt. Hur ska man veta vad man vill göra när det finns så många saker här i världen som man aldrig prövat på? Är det meningen att jag ska kunna säga att jag vill bli kirurg utan att veta om jag svimfärdig av att skära i en annan människa? Ska jag kunna påstå att jag tycker det är roligt att vara pilot utan att någonsin ha suttit i ett flygplan? Kan jag påstå att arkitektur verkar jätteintressant utan att ens kunna rita? Ja tydligen. För det är nämligen i den banan mina tankar lutar sig åt just nu. Arkitektur. Arkitekten Caroline. Caroline; the Architect.
Kursen är på 300 högskolepoäng (aka. 5-årig) och man måste ha 20.0 i snitt för att komma in. Och KTH verkar vara det enda vettiga valet om man vill plugga i Stockholm. Så hur ska jag med mina inte så jättebraiga utgångsbetyg ta mig in på en sån linje på en sån skola? (- utan att ens kunna rita?!) Ja, inte vet jag. Men det betyder inte att jag inte kommer försöka. Saker brukar ha en tendens att ordna till sig i mitt liv trots att logiken säger annorlunda. (Se bara på alla mina jobb som jag aldrig har sökt till.) Men faktum är att jag ska gå på komvux till hösten och då kommer jag läsa upp en del betyg och höja mitt betygsnitt - inte så att jag kommer upp i 20.0 men ändå. Och i april tänker jag ta högskoleprovet igen och hoppas på en höjning där också (fick 1.3 förra året). Och till sist så funderar jag på om jag kanske ska ta en grundkurs i arkitektur nu i vår bara för att känna lite hur det känns. Se om det faktiskt är nåt för mig eller om det skulle vara att ta vatten över huvudet. (Jag tänker ignorera att kursen kostar skjortan och att jag egentligen inte har råd med den.)

Kolla in provet man får göra om man inte vill söka in på sina betyg, det är inte liiite svårt:

Ha en bra dag!
önskar blivande arkitekten Carro

(I like it!)

Inga kommentarer: