2008-01-23

RIP Heath Ledger

Jag satt uppe i natt och surfade lite när jag ser en notis på sidan av skärmen: "Heath Ledger found dead in apartment". Jag hajar till lite, men eftersom jag är inne på en ganska oseriös sida så säger jag äsch det är bara strunt och så tänker inget mer på det. Sen idag när jag är på väg till jobbet ringer min mamma och frågar om jag har tittat på nyheterna på morgonen.
- Nä, hur så?
- Han den där Ledger... han är död.
- What?!
Och helt plötsligt är den där lilla notisen inte bara strunt längre. Heath Ledger är död.

De som känner mig vet att jag är väldigt filmintresserad. Jag ser filmer om och om igen, jag tittar på Oscarsgalan varje år (förra året såg jag t.o.m. programmet med störningar eftersom vi ännu inte fått in kanal 9 som då sände det som sitt allra första program) och jag försöker följa med i filmvärlden så gott jag kan. Med detta filmintresse kommer också automatiskt ett intresse för regissörer, producenter och skådespelare som hjälper till att göra filmen till det den är. Och jag måste säga att Heath Ledger är en av de sista i filmindustrin som jag någonsin skulle ha förutspått att dö en för tidig död. Han höll sig undan rampljuset och tog sitt skådespelaryrke seriöst. Och han verkade så jordnära och stabil. (Jag skriver det här medveten om att jag egentligen bara har media som informationskälla.)

Det kommer inte bli samma sak nästa gång jag tittar på 10 orsaker att hata dig eller En riddares historia. Två filmer som jag sett otaliga gånger, och det mycket tack vare Heath.
Vart han än är så hoppas jag att han får frid. Han var en av de stora och skulle blivit ännu större om han fått chansen. Y

Inga kommentarer: