2008-09-28

Tomhet, romantik och böcker

Söndagen den 14:e september lade jag upp det här inlägget. Då hade jag läst ut första boken i den så kallade "Twilight-sagan" och jag hade precis skickat iväg en beställning på fortsättningen. Idag, två veckor, tre böcker och ett-tusen-niohundra-fyrtiosju sidor senare så har jag läst ut den sista.
-
Och nu sitter jag här och deppar över att de är slut. Jag känner mig nästan lite övergiven...
-
Jag vet att det är dumt att fastna så för en bok, men jag kan inte hjälpa det. Det är så jag fungerar. Jag blir hopplöst förälskad i både filmer och böcker och när de tar slut så är det som att jag förlorat en liten del av mig själv. En del som jag oftast hittar ganska snabbt igen, men som, under den bråkdelen av mitt liv som jag fortfarande är kvar i den där andra världen, gör att jag känner mig alldeles tom. Det är så jag känner mig nu. Tom.
-
Tom och glad. För även om jag har ett litet hål i mitt hjärta just nu, så är det ingenting jämfört med den otroliga upprymdhet jag kände när jag läste böckerna. Det går inte att beskriva den känslan jag får när jag läser en riktigt bra bok. Det enda jag egentligen kan jämföra det med är känslan man får när man är kär. Det låter jättedumt att jämföra kärlek med nånting så trivialt som att läsa, men det är så jag känner. Och jag anser att jag är riktigt lyckligt lottad som kan bli så berörd av att göra något så enkelt som att läsa. Det är nästan så att jag tycker synd om folk som inte tycker om att det för de kommer aldrig få uppleva den känslan jag får när jag än en gång fastnar för en bok och sen blir totalt uppslukad av en annan värld.
-
Så även om jag känner det här tomrummet nu, så är jag jätteglad över att ha fått uppleva en liten del av den värld som Stephenie Meyer (författaren) drömt ihop. Som de brukar säga. Det är bättre att ha älskat och förlorat än att inte ha älskat alls. (Även om jag bara pratar om förälskelser till sagor) :)

- Innerst inne är jag allt en liten romantiker.
(Än en gång vill jag påminna om att inte blanda ihop min definition av en romantiker med vårt samhälles definition av romantik. För mer information se nedanstående förklaring:)
-
romantiken, kulturströmmning från slutet av 1700-talet till mitten på 1800-talet. Uppstod i reaktion mot den förnuftstro, materialism och mekaniska världsbild som gällde inom kulturen under upplysningen. Till skillnad från upplysningen, som betonade förnuftet, hävdade romantikerna att det var känslan som var kärnan i tillvaron. Den återknöt till Platon och Plotinos, och vann anhängare bland mystiker och känslomänniskor. Studiet av själen och metafysiska spekulationer, kombinerades med en ny syn på konstnären som ett skapande geni. Formerna, som varit strikt bundna och allmängiltiga, löstes upp och en större individualitet tilläts. Intellektets betydelse avtog till förmån för den inre, subjektiva upplevelsen, fantasin och känslan.
-
Andra böcker jag förälskat mig i:
Harry Potter-serien av J.K Rowling
Age of the five av Trudi Canavan
Ryttare i brons av Paullina Simons
Svindlande höjder av Emily Brontë
The Black Magician Trilogy av Trudi Canavan
The Girl in Times Square av Paullina Simons
Jane Eyre av Charlotte Brontë
-
- Undrar vad det betyder att alla mina favoritböcker är skrivna av kvinnor...

Inga kommentarer: