2009-03-25

Sanning

Ur "Konsten att läsa tankar" av Henrik Fexeus (s. 41):
-
"...sorg är ett tillstånd då vi sparar vår energi och våra krafter, och då vi mentalt bearbetar det som orsakat sorgen. Det är en nödvändighet för att personen ska kunna gå vidare."
-
Min tolkning:
Vi måste tillåta folk att vara ledsna ibland, (det gäller även dig själv). Om vi hindrar folk från att känna sorg eller ledsamhet kan det leda till att de inte får bearbeta de tankar och känslor som de behöver för att kunna gå vidare med sina liv. Sorg är ett smärtsamt men nödvändigt tillstånd. Kort sagt; våga låta folk må dåligt och framför allt, våga må dåligt själv.
-
När jag säger det högt låter det som ett jättekonstigt råd. Men faktum är att det stämmer. Vi måste våga känna efter och må lite sämre ibland. Kommer ni ihåg det som jag skrev för ett par dagar sen? Att efter att ha haft ett antal bra dagar så känns de jobbiga så mycket värre. Detsamma gäller motsatsen; när jag har mått dåligt ett tag så känns den bra tiden mycket mycket bättre. Så jag säger det igen; våga må dåligt. Det gör ont, men det hjälper.

1 kommentar:

Anonym sa...

hejsan!
får jag frga hur du har fått fram så att du kan ha statistik över hur många som kollar in din blogg?, skulle gärna vilja ha så på min blogg med..

Tack på förhand

Michaela