2008-12-24

Gårdagen -> dan före dopparedan

Jag hann/orkade inte skriva om min dag igår för jag kom hem så sent, men det känns ändå som att det hände lite grejer igår som jag vill dela med mig av.
-
Pannkakslunchen:
Först blev det pannkakor till lunch (det har jag ju redan berättat om). Jag gjorde pannkakor för första gången i hela mitt liv och förutom den allra första som mer såg ut som scrambled eggs än en pannkaka så blev de ganska fina. Små, men fina. Sen att barnen tyckte jag var helkonstig som föreslog pannkakor till lunch brydde jag mig inte så mycket om - det är tydligen mer av en frukostgrej här i USA.
-
Pulka-åkningen:
Sen efter lunch ringde grannen och frågade om Jack och Claire ville följa med och åka pulka. Självklart ville dem det! Och jag som ändå behövde gå ner till banken bestämde mig för att också hänga på. Snacka om att det gick fort i backen! Nu när snön har legat i några dagar så är det ju näst intill isbana överallt (Janine (grannen) halkade till och med på vägen och slog i handleden - livsfarligt!), men i pulkabacken blev det hur bra som helst.
-
Farföräldrarna:
När vi kom hem efter allt pulkaåkande hade J's föräldrar dykt upp. Det var meningen att de skulle komma idag (på julafton) men de åkte tidigare i hopp om att missa snöovädret. JP (farfar) välkomnade mig med en stooooor kram och är hur gullig som helst. J (farmor i det här fallet, inte pappa) är också jättesnäll och vi satt och fikade en stund igår.
-
Inga pengar till bussen/var är bussen?/främlingar/biltur Downtown-äventyret:
Sen bestämde Candice och jag att vi skulle träffas downtown så jag kunde handla det sista till Jack och Claire. Eftersom J's föräldrar var här kunde jag åka lite tidigare istället för att behöva vänta tills J och P kom hem. Or so I thought...
Historien lyder: Jag skulle ta bussen som gick halv sex härifrån för att sen träffa Candice utanför Macy's klockan sex. Men när jag kommer ner till hållplatsen inser jag att Shit! Jag har inga pengar till bussen! (för att kunna åka buss här måste man antingen ha busskort eller betala med jämna pengar). Så jag fick springa tillbaka till huset, rusa upp till Jack och be honom om 2 dollar (jag kunde inte gärna fråga farföräldrarna efter pengar - jag hade bara känt dem i en timme. Så ja, jag raidade tio-åringens veckopeng - i'm not proud of it. Men jag erbjöd honom faktiskt en dollar extra som tack för hjälpen så han tjänade i alla fall på det.)
Anywho, när jag kommer tillbaka till busshållplatsen så har jag ingen aning om om jag missat bussen eller inte. (Här måste man räkna med att bussen kan komma plus/minus fem minuter av det som står i tidtabellen. Plus att när vägarna ser ut som de gör nu säger dem att man inte kan räkna med busstiderna överhuvudtaget.) Jag var tillbaka kl 17.36, exakt den tiden då bussen skulle gå, så jag sätter mig och väntar och hoppas på att den är försenad. Efter ett par minuter kommer det en till tjej som också ställer sig och väntar på bussen. Vi står där båda två, sida vid sida i kylan, medan minuterna tickar förbi. Helt plötsligt stannar det en bil på andra sidan gatan, en kille vevar ner rutan och frågar om vi vill ha skjuts downtown för han är ändå på väg åt det hållet. Ehh...? (Vid det här laget hade jag väntat på bussen ett bra tag och det började bli ganska kallt.) Men eftersom min mamma har lärt mig att man inte ska hoppa in i främmande killars bilar så stod jag emot frestelsen och sa snällt Ehm, I think I'm good. But thanks. och tjejen brevid mig mumlade nåt liknande. Efter det här var det precis som om isen var bruten mellan oss och vi börjar prata, hon berättade att hon heter Kyra och bor ett par kvarter bort, m.m. Men hur skulle vi lösa det här? Finns det nåt ställe man kan ringa och kolla om bussarna går? Ingen aning. Till slut bestämde vi oss för att gå tillbaka upp till mig, kolla internet om bussarna går, och gör de inte det så skulle jag kolla om jag kunde låna bilen och köra downtown.
Sagt och gjort. Vi går tillbaka och kollar internet, och bussen går(!) - men inte förbi vår busshållplats. På grund av att vägarna blivit så dåliga med all snö och is så börjar inte bussen gå förrän vid Dravus Street, som egentligen inte ligger så långt bort, men det skulle tagit typ tjugo minuter att gå och vi var redan försenade. Vid det här laget har klockan hunnit bli halv sju och P har kommit hem, så hon föreslår (lite motvilligt tror jag) att jag tar bilen ner. So off we go, två tjejer som känt varandra mindre än en halvtimme, ut på de snöiga vägarna och in mot stan.
-
Shopping:
När jag väl mötte Candice downtown så var klockan nästan sju och vi var båda vrålhungriga. Så det första vi gjorde var att leda reda på en foodcourt och slänga i oss en massa mat (jag åt självklart donken-mat, vad annars ska man äta när man är i stan?). Efter kanske en timmes tittande i massa ointressanta affärer bestämmer vi oss för att åka till ett shoppingcenter i Bellevue Square istället. Nu runt jul så har affärerna öppet enda till elva så vi hade gott om tid på oss. Hur det gick där vet ni redan, och vid elva-tiden var det dags att dra sig hemåt.
-
Vilse i Seattle:
Första gången jag är ute och kör på egen hand (bortsett från fram och tillbaka till barnens skola) så är det självklart att jag åker vilse. Helt ärligt så förväntade jag mig inte så mycket annat. Till och med när jag satt och lyssnade på Candice's förklaring till hur jag skulle ta mig hem så hörde jag en röst i bakhuvudet som sa det spelar ingen roll vad hon säger, du kommer åka fel ändå. Och visst gjorde jag det. Nästan det allra första jag gjorde var att ta fel avfart på motorvägen. Men efter att ha åkt ut i världens villaområde så insåg jag att det bara var att vända om och åka tillbaka. Väl uppe på motorvägen igen så lyckades jag ta mig in till stan utan några större problem, men självklart var det inte slut där. Jag svängde fel på ett ställe till och irrade runt downtown ett tag, men tack vare Seattle's Space Needle lyckades jag hitta hem till slut. Klockan tio över tolv var jag äntligen hemma igen. Jag tog en snabb kopp te, pratade lite med storasyster som satt och drack julmorgons-kaffe och sen gick jag och lade mig!
-
Det här blev ett jäkla långt inlägg och jag är imponerad om ni orkat läsa ända hit. Men som jag sa; det hände mycket igår. Det har hänt en hel del idag också och om jag har tid/ork senare kommer jag uppdatera om det också. (Känns nästan som att jag måste skriva om hur min dag har varit, det är ju trots allt julafton.)

Inga kommentarer: