2008-12-25

Min amerikanska julafton

Dagen började som sagt med en skype-dejt med släkten därhemma. Jag "ringde" när klockan var nästan halv nio här och då var de mitt uppe i sitt lilla julbord. Men de kom i omgångar och pratade med mig och jag fick bl.a. "träffa" mamma, storebror, Emma och Pernilla, Wilda, Maria, till och med Nella (hunden) kom och sa hej. De sa att det var lite konstigt att inte ha mig där, men att de ändå hade dukat en plats åt mig vid bordet (då blev jag lite rörd). Och Patrik sa att han skulle äta lite prinskorvar åt mig :D
Konstigt nog blev jag inte det minsta ledsen eller nedstämd över att inte kunna vara där, jag var bara jätteglad över att jag fick "vara med" den lilla kvarten jag fick. Det har jag Skype att tacka för. Ärligt talat tjejer, ni som kan; skaffa Skype! Det enda ni behöver är en mik och en webcam, sen skulle vi kunna sitta och ta en fika tillsammans precis som vanligt.
-
I alla fall. Tillbaka till min "amerikanska" julafton. Förutom att jag skajpade med stora tjocka släkten på morgonen så började dagen som vanligt. Både J och P jobbade så jag fixade med Jack och Claire's morgonrutiner och sen vid elva-tiden gick vi ut på tomten och fortsatte med vårt Snow-Fort som vi började med i förr går. Så här såg det ut:
-

-
Efter allt snöbyggande så var vi alla tre trötta, kalla och blöta, och då satt det riktigt fint med en jättegod varm foccacia till lunch. *mums* Efter maten tog vi det bara lugnt. Barnen satt och byggde med legoliknande saker och jag läste min inte-så-braiga-bok. Vid halv två-tiden kände Claire för att kolla på film, så hon och jag satte oss och kollade på Airbud medan Jack tog en liten tupplur, som enligt honom var en "power-nap", men som varade i över en timme.
-
Lite senare på kvällen (runt fyra, halv-fem kanske) tittade Candice förbi. Barnen blev alldeles till sig och pratade i munnen på varandra och ville tala om och visa henne precis allt som hon missat sen hon slutade. Det är tur att jag gillar Candice så mycket annars kanske jag hade blivit lite svartsjuk^^ Sen blev det fika med te och mina små hembakade chokladgodisar. Och Candice fick tillstånd att öppna sina julklappar idag istället för imorgon och så här såg det ut:
-
-
Sen gick jag och Candice ner på mitt rum för att slå in Jack och Claire's kameror. Och då har Candice kommit på den briljanta idén att vi ska inte bara ge dem kamerorna, utan vi ska också göra en utflykt med dem nån dag, där målet är att de själva ska få ta en massa bilder som vi sen ska sätta ihop till ett speciellt album åt dem. Hur bra är inte det?! :) Så vi fixade ett kort också där vi skrev lite mystiskt att vi ska ut på äventyr nån dag, och mer än så får ni inte veta. Och eftersom Candice inte kommer vara här imorgon så bestämde vi att Claire och Jack skulle få sina paket ikväll istället, och så här såg det ut:
-
-
Sen när Candice åkt hem blev det middag. Köttbullar, potatis och rödbetor blev min julaftons-mat; inte helt fel ute alltså. (Och ja, potatisen är rosa.) Till efterrätt blev det maple mousse som jag inte kan äta för det är typ femtioelva ägg i, så jag fick chokladglass istället. *mums*
-
-
Efter maten så var det nästan läggdags för barnen. (Vi äter mycket senare här än i Sverige. Normalt sett börjar vi äta nån gång mellan sju och halv åtta, men ikväll blev det ännu senare eftersom Candice stannade så länge.) Men jag ville visa Jack och Claire lite av vår traditionella "Kalle Ankas jul" så vi satte oss och tittade på Tomtens verkstad på youtube. Det var hur mysigt som helst och än en gång fick jag en liten släng av julkänslor.
-
-
Men innan barnen kunde gå och lägga sig var det två saker till som behövde göras. Det första var den traditionella högläsningen av The Night Before Christmas. Jack fick äran att läsa i år. Sen var det det allra viktigaste; mat till tomten och renarna. Det här med tomten är jättestort här (jag vet inte om det bara är i den här familjen, men jag skulle nästan gissa att det är så här i hela USA) och jag är jätteförvånad att till och med Jack fortfarande tror på tomten. J och P är till och med så noga att när de slår in paketen från Jultomten så använder de ett helt annat presentpapper än till de andra paketen. (Om de använde samma som nåt annat paket så skulle de ju märka att de inte var från tomten.) Alltså det är så stort här att jag vågar typ inte öppna munnen när tomten kommer på tal ifall jag skulle råka försäga mig. It's really crazy. Men ganska gulligt ändå.
-

-
Så så var min julafton. Hur var er?

1 kommentar:

Alex sa...

AH!!! Galet. Vilka bamsekottar. Ser jag i syne?!